مدیریت بازاریابی در ورزش-مدیریت راهبردی در سازمانهای ورزشی
مدیریت بازاریابی در ورزش-مدیریت راهبردی در سازمانهای ورزشی | علم ورزش یکی از علومی است که از دیرباز علاقه مندان خاص خود را داشته است و اکثر این گروه از افراد معمولا سعی می کنند تا با دانش و اطلاعات کافی در این مسیر قدم بگذارند و دانسته های بسیاری را کسب کنند. حال برخی دیگر این علم را با بازاریابی ترکیب کرده و از آن برای امرار معاش استفاده می کنند.
عده ای دیگر نیز در دوره مدیریت بازاریابی در ورزش، شاخه مدیریت راهبردی در سازمان های ورزشی شرکت کرده و قصد دارند تا از هم گروهان خود از نظر شغلی، درآمدی و حرفه ای پیشی بگیرند. بدین صورت است که وارد بازاریابی ورزشی می شوند. همان طور که گفته شد، این علم زیرشاخه ای از بازاریابی به شمار می رود که باعث شده تا ترویج، ترفیع و فروش محصولات اتفاق بیفتد و خدمات و رویداد های ورزشی به گونه ای مناسب جریان پیدا کند.
لازم به ذکر است که بازاریابی ورزشی از طریق مدیریت راهبردی در سازمان های ورزشی به منظور پاسخگویی به نیازها و خواسته های مصرف کنندگان از طریق علم بازاریابی طراحی شده است. زیرا این صعنت سود و درآمد بسیاری را در بر می گیرد و همین امر در ورزش موجب شده است که این محبوبیت و سودآوری چند برابر شده و از طرفی توجه بازاریابان و سرمایه گذاران را به خود جلب نماید.
ضرورت وجود مدیریت راهبردی در سازمان های ورزشی
همان طور که در ابتدا به صورت خلاصه بیان شد، صنعت ورزش در دنیای امروزی به یکی از صنایع محبوب و پر ارزش از نظر درآمد تبدیل شده است. این امر موجب شده تا بازاریابان نیز با آموزش مدیریت راهبردی در سازمان های ورزشی این صنعت را درک کرده و برای فروش بیشتر محصولات، توجه زیادی را به منظور درآمد بیشتر در نظر بگیرند. شاید شما کسی باشید که سال هاست در زمینه ها و میادین ورزشی نقش بسزایی دارد و فعالیت های بسیاری را به انجام رسانده است.
از این رو به منظور کسب درآمد و وارد شدن در حرفه ای دیگر، بایستی ضعف ها و قوت های درون سازمانی را شناسایی کند و معمولا آن ها را با دقت مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد. همچنین با دریافت صحت فرصت های بدست آمده، باید قابلیت های درون سازمانی و فرصت های برون سازمانی را با هم تطبیق دهد تا به هدف های بازاریابی و سازمانی نیز دست پیدا کند.
بهتر است بدانید که تنها بازاریابی ورزشی در شاخه مدیریت راهبردی، مختص ورزشکاران حرفه ای نیست و نخواهد بود زیرا این علم ترکیبی است و با داشتن علم بازاریابی و ورزشی، فرد قادر خواهند بود تا به شیوه ای حرفه ای وارد این حوزه شود. همچنین با توجه به نکات گفته شده، اولین قدم برای موفقیت در این پروژه درآمد زا، دریافت مدرک مدیریت بازاریابی در ورزش در شاخه مدیریت راهبردی در سازمان های ورزشی است که در مجموعه هایی نظیر موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان طراحی و راه اندازی شده است.
این مدرک مزیت های بی شماری دارد که شامل، تائید مدرک مدیریت بازاریابی در ورزش در زمینه مدیریت راهبردی در سازمانهای ورزشی، صادر شده از سوی این مرکز آموزشی معتبر توسط مرکز بین المللی ارزیابی مدارک تحصیلی همان WES کانادا می باشد.
کاربرد های بازاریابی ورزشی در مدیریت راهبردی چیست؟
در بازاریابی ورزشی دو مفهوم اساسی داریم، مفهوم اول، استفاده از روشهای بازاریابی برای فروش محصولات و خدمات ورزشی، و مفهوم دوم، بازاریابی محصولات غیرورزشی از طریق ورزش است. مثل سایر روشهای بازاریابی، بازاریابی ورزشی هم به دنبال تشخیص و برآورده کردن نیازها و خواستههای مصرفکننده است و برای رسیدن به این هدف، خدمات و محصولات مرتبط با ورزش به مصرفکننده ارائه میشود. با این روش، برخلاف بازاریابی معمولی میتوان مشتری را به استفاده از محصولات و خدمات غیر ورزشی هم تشویق کرد.
مفهوم کلی بازاریابی ورزشی در مدیریت چیست؟
بدون شک بهتر است بدانید که درک این مفهوم یکی از ضروری ترین مسائل علم و صنعت ورزش است. بازاریابی ورزشی به معنای استفاده از ورزش به عنوان ابزاری برای بازاریابی سایر محصولات و خدمات در صنعت ورزش می باشد. همچنین شناخت این دو جنبه از بازاریابی یعنی فروش و ارائه خدمات، نقش مهمی در درک شیوه های متنوع از بکارگیری ورزش دارد. شاید فکر کنید که نمی توان این دو را به هم ربط داد اما بهتر است بدانید که سخت در اشتباهید.
با این وجود که در دنیای کنونی بیشتر روی بخش فروش بازاریابی ورزشی دارد و شاید علم و افزایش آن دست کم گرفته شود. بدین صورت است که مدیریت راهبردی ورزش بیش از قبل در اولویت آموزش قرار گرفته است و باید پیش از هر اقدامی، کلیه مباحث را مورد تحلیل و آنالیزی طولانی و راهبردی قرار داد تا مشخص شود که هر کدام از متقاضیان این علم قصد دارند در کدام یک از مسائل استراتژیکی قدم بگذارند.
البته لازم به ذکر است که چیزی که امروزه ذهن تمام فروشندگان و بازاریابان را درگیر کرده، پیوستن به اموری نظیر برندینگ می باشد زیرا همه به دنبال نشان دادن و نمایان کردن محصول خود هستند و می خواهند آن را به صورت بین المللی و جهانی عرضه کنند. بدین منظور نتیجهی برندینگِ حرفه ای و اثر بخش، کسب جایگاه مستحکم در بازار است، البته تنها معامله کردن مهم نیست و بالا بردن نام تجاری باعث به وجود آمدن رابطهای مداوم بین برند ورزشی و مصرفکنندهی آن خواهد شد. این در حالی است که هرکسی که پا در این صنعت می گذارد قادر به انجام این چنین فعالیت گسترده ای نخواهد بود و اگر آموزشی نداشته باشد، بدون پایه و اساس باقی خواهد ماند.