مدیریت بازاریابی به چه کسانی توصیه می شود
مدیریت بازاریابی به چه کسانی توصیه می شود
احتمالا این روزها دو واژه بازاریابی و مدیریت آن زیاد به گوش تان می خورد، خصوصا اگر کسب و کاری داشته باشید و یا در میدان تجارت فعالیت می کنید. شاید با شنیدن این واژه ها این طور فکر کنید که مفهوم تجاری و علمی دارند اما جالب است بدانید که بیشتر مفهومی فلسفی دارد که حتی در ابعاد مختلف ارتباطات و حتی زندگی تان جاریست. متاسفانه هنوز هم اکثریت مردم فکر می کنند بازاریابی و مارکتینگ(Marketing) یعنی این که بروشوری را در دستمان بگیریم و به کوچه و خیابان و فروشگاه ها و هزاران جای دیگر برویم و التماس کنیم که از ما چیزی بخرند! اما این طور نیست.
اگر به این موضوع علاقه دارید که به نیازها و امیالی که در بازار به آن ها پاسخی داده نشده را شناسایی کنید، به شما پیشنهاد می کنیم که در دوره مدیریت بازاریابی شرکت کنید، چرا که رشته مدیریت بازاریابی دقیقا به این معناست. شما با شرکت در دوره آموزش مدیریت بازاریابی و کسب دانش و علم در این حوزه حتی می توانید ضمن تعریف و تخمین اندازه یک بازار تعریف شده، میزان سودآوری آن را نیز اندازه گیری کنید. یک مدیر بازاریابی موظف است که بخش هایی از بازار را به عنوان مناسب ترین بخش بازار برای کسب و کار خود یا شرکتی که در آن فعالیت می کند شناسایی و مشخص کند که شرکت نیز توانایی و امکان عرضه خدمات به آن ها را دارد و همچنین باید مناسب ترین خدمات و محصولات مورد نیاز آن بخش را طراحی و معرفی کند.
در ادامه با مدیریت بازاریابی بیشتر آشنا می شوید و متوجه می شوید که دقیقا این شغل مناسب چه کسانی است. موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان همچنین شما را با دوره مدیریت بازاریابی آشنا کرده و از اهمیت شرکت در این دوره می گوید. پس تا پایان مقاله همراه باشید.
با مدیر بازاریابی بیشتر آشنا شوید
مدیر بازاریابی یا مدیر مارکتینگ فردی است که امور بازاریابی یک کسب و کار یا محصول را مدیریت می کند. امکان دارد شخصی که به عنوان مدیر بازاریابی شناخته می شود، صرفا مسئول یک محصل و خدمت و یا حتی مسئول چندین کالا و خدمات باشد. یک مدیر بازاریابی باید روحیه ای اجتماعی، دوستانه و با روابط عمومی بالا و انعطاف پذیر داشته باشد. علاوه بر این موارد مدیر بازاریابی باید کاملا متمرکز باشد، به جزئیات توجه کند و در مورد اختصاص بودجه و محدودیت های زمانی هوشیارانه عمل کند.
اگر به این مباحث علاقه داشته باشید می توانید مهارت ها و دانش لازم را کسب کرده و به عنوان یک مدیر بازاریابی حرفه ای وارد بازار شوید. همچنین فراموش نکنید که شما به عنوان یک نیروی متخصص بازاریابی چه در کسب و کار خودتان و چه در شرکت ای دیگر باید بهترین راه ها را برای رشد و ترویج محصول، خدمات و برند مورد نظر پیدا کنید و آن ها را به بهترین شکل ممکن به کار ببرید؛ البته در این راه باید از کمک دیگر نیروها استفاده کنید!
مدیران بازاریابی چه کارهایی انجام می دهند؟
شاید پیش از آن که تصمیم بگیرید در دوره مدیریت بازاریابی شرکت کنید، بخواهید با اموری که یک مدیر بازاریابی انجام می دهد بیشتر آشنا شوید. ما هم در ادمه قصد داریم به شما بگوییم که مدیران بازاریابی دقیقا چه کارهایی می کنند.
معمولا این افراد علاوه بر داشتن خلاقیت، مسئول تصورات برنامه ریزی نشده و برنامه ریزی شده ی کارفرمایان شان هستند. از جمله موارد برنامه ریزی شده می توان به تبلیغات ویدئویی، درگیری های مربوط به صحبت های روابط عمومی، تحسین و افتخارات و بررسی ادبیات کپی رایتر و … اشاره کرد که مربوط به شرکت است. اما منظور از موارد برنامه ریزی نشده که در شرایط مختلفی رخ می دهد، به عنوان مثال می توان به زمانی که نماینده ی شرکت در مقابل اذهان عمومی اشتباهی مرتکب می شود، وظیفه مدیر بازاریابی است که به سرعت شرایط را کنترل کند و جلوی خسارت را بگیرد، یا به زمانی که شرکت از طریق نیروهای خارجی، مانند فردی که پس از خروج از سازمان قصد خرابکاری دارد، مورد حمله قرار گرفته است، و یا هنگامی که ایرادات محصول تا زمانی که وارد بازار مصرف شود، مشخص نشده باشد، اشاره کرد.
اگر روی صندلی مدیر بازاریابی بنشینید می بایست بسیار ماهرانه عمل کنید و نظرات نابخرادانه را خنثی کرده و به مصرف کنندگان شرکت را مطمئن کنید که شرکت تمام تلاش خود را برای شناسایی ایرادات محصول انجام می دهد و به زودی این مشکلات را برطرف می کند. همچنین مدیران بازاریابی موظف هستند که از طریق تبلیغات و انتخاب بیانیه هایی که به درستی تنظیم شده اند، اذهان عمومی و نگرانی های آن ها را آرام کرده و اطمینان یابند که به اعتبار شرکت ضرری وارد نشود.
همچنین به یاد داشته باشید که به عنوان یک مدیر بازاریابی باید با سایر اعضای تیم ها همکاری کنید تا کمپین های تبلیغاتی پیجیده یا ساده به وجود آید. حتی ممکن است پس از مشخص کردن بودجه بازاریابی در مورد قرارداد انواع مختلف تبلیغات مذاکره کنید. شما باید با اعضای سایر تیم ها کار کنید تا با به کارگیری مدل های بازاریابی بهترین و خلاقانه ترین راه را برای تبلیغات محصول و برند خود شناسایی نمایید. حتی ممکن است لازم شود ایده های خود را برای شرکت یا مشتری نهایی ارائه دهید تا موافقت آن ها را جلب نمایید.
اگر به چنین مواردی علاقه داشته باشید می توانید همین حالا در دوره آموزش مدیریت بازاریابی موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان شرکت کنید و دانش مورد نیاز این حوزه را به طور کامل کسب کنید. در حقیقت شرکت در این دوره مناسب افرادی است که قابلیت انجام موارد ی که در بالا ذکر شد را دارند. همان طور که گفته شد یکی از مواردی که تقریبا تمام مدیران بازاریابی باید درنظر داشته باشند، همکاری با سایر افراد حاضر در شرکت است. پس اگر قصد دارید در این حوزه فعالیت کنید می بایست علاوه بر باهوش بودن، حس همکاری زیادی داشته باشید؛ باقی مهارت ها را می توانید با ثبت نام در دوره مدیریت بازاریابی موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان و شرکت در آن بدست آورید.
برای تبدیل شدن به یک مدیر بازاریابی موفق به چه مهارت هایی نیاز دارید؟
- مهارت های ارتباطی و بین فردی قوی
فردی که به در جایگاه یک مدیر بازاریابی قرار دارد به صورت روزانه از این مهارت استفاده می کند. این افراد در ابتدا باید این توانایی را داشته باشند که افراد را به خرید و استفاده از محصولات و خدمات شان ترغیب کنند. شاید بتوان گفت که این مهارت تا حدی دشوار است اما کسب آن به هیچ عنوان غیر ممکن نیست. تنها نکته ای که وجود دارد این است که خجالتی نباشید، از همین امروز شروع کنید، سعی کنید با اطرافیان خود ارتباط برقرار کنید.
- تقویت مهارت نوشتن
مسلما بین نوشتن و خوب نوشتن تفاوت های بسیار زیادی وجود دارد، به خصوص برای یک مدیر بازاریابی. شما با خوب نوشتن تان می توانید مخاطبان را با خود همراه کنید و از طریق واژه ها منظور خود را به بهترین شکل به آن ها برسانید. همچنین لازم است بدانید چه نوع نوشته ای از نظر دستور زبان درست یا غلط است.
- مهارت های پیشرفته کامپیوتر
تقریبا این روزها همه افراد جامعه باید اساسی ترین مهارت های کامپیوتری را داشته باشند، خصوصا افرادی که به عنوان یک مدیر بازاریابی وارد بازار کار می شوند، چرا که این دسته از افراد باید بتوانند به خوبی گزارش های خود را نوشته و ثبت کنند. عدم توانایی در تایپ سریع و استفاده از نرم افزارهای مختلف مانند آفیس جهت ارائه اطلاعات به نحوی جالب توجه به مرور زمان شما را دچار مشکل خواهد کرد. یادگیری این مهارت ها واقعا آسان است، در این مورد می توانید از فیلم های آموزشی هم استفاده کنید.
- مثبت اندیش و جمعی باشید
به طور کلی اگر می خواهید در هر محیط کاری که هستید یا قصد ورود به آن را دارید، راحت باشید باید بتوانید با دیگران ارتباط مسالمت آمیز و دوستانه ای برقرار کنید. محیط کاری باید کارآمد و در عین حال لذت بخش باشد، به این صورت افراد انرژی بیشتری برای کار کردن دارند. مثبت اندیش بودن موجب می شود با انرژی مثبت به انجام کارهای خود بپردازید و به دیگران هم روحیه دهید، زیرا همان طور که می دانید بازاریابی شغلی 24 ساعته و در 7 روز هفته است و همواره باید هوشیار باشید.
- روحیه تیمی داشته باشید
اگر قصد ورود به این حرفه را دارید همکاری و داشتن روحیه تیمی را فراموش نکنید. مدیریت بازاریابی کاری نیست که به تنهایی از عهده انجام آن برآیید، باید توانایی همکاری با دیگران و کار در قالب تیم را داشته باشید. ملاقات با مشتریان و کارکنان و مدیران سایر بخش ها بخشی از فعالیت های روزانه ی شما خواهد بود.
- نمایش کیفیت راه حل های ارائه شده
در زمان هایی که راه حل های خلاقه ای برای مشکلات شرکت و کسب و کار ارائه می دهید باید این توانایی را داشته باشید، اثربخشی، کارایی و کیفیت راه حل ارائه شده از جنبه های مورد نظر مانند بودجه مورد نیاز و … را به صورت شفاف و روشن مشخص کنید. همچنین فراموش نکنید که در تمام مراحل جانب ادب و احترام را رعایت کنید حتی اگر نظرات مخالف و کوبنده شنیدید، این کار شما را حرفه ای تر نشان می دهد.
- کسب مهارت مدیریت پروژه و ارائه و اداره جلسات
یکی از پیش و پا افتاده ترین مهارت هایی که هر مدیر بازاریابی باید داشته باشد، توانایی ارائه و مدیریت جلسات از طریق پاورپوینت است. البته در این مورد برخی از مدیران بازاریابی از ارائه های خلاقانه تری استفاده می کنند، که به تناسب موضوع ممکن است جالب توجه یا گیج کننده باشد. پس باید پیش از هر اقدامی مخاطبان خود را شناسایی کرده و بعد دست به کار شوید. آن چه اهمیت دارد این است که مخاطبان در طول جلسه خسته نشده و حوصله شان سر نرود. به علاوه مهارت های برنامه ریزی و کنترل بودجه خود را تقویت کنید زیرا در نهایت با ارائه برنامه کمپین بازاریابی باید برنامه زمانبندی اجرایی خود را نیز ارائه دهید.