مدیران مالی باید چه مهارت هایی داشته باشند؟ |در ابتدا بهتر است به تعریف مدیریت مالی بپردازیم و سپس مهارت های او را به صورت جزئی مورد بررسی قرار دهیم. مدیریت مالی یکی از حرفه هایی است که بر منابع و اموال شرکت و یا سازمان احاطه دارد و تمام اقدامات مهم را به منظور تجزیه و تحلیل گزارش های مالی به انجام می رساند. مدیران مالی افرادی هستند تمام تلاش خود را برای افزایش سود در کوتاه مدت در نظر می گیرند و برای بالارفتن ثروت و دارایی سهامداران، برنامه ریزی های بسیاری را در طرح کاری خود قرار می دهند. جالب است بدانید، همان طور سلامت بدن در دست پزشکان است، مدیران مالی نیز حافظ سلامت مال یک سازمان می باشند. برخی از وظایف آن ها نظیر تهیه گزارش های مالی، هدایت کردن و جهت دادن به بورس و سرمایه گذاری، توسعه استراتژی ها و تکنیک ها از جمله اقداماتی هستند که انجام آن ها برای رسیدن به اهداف بزرگ سازمان در اولویت قرار گرفته می شوند. لازم به ذکر است که هر کدام از مدیران مالی موظف هستند تا گواهینامه مدیریت مالی را اخذ نمایند و در کلیه موارد نظیر استخدام از آن بهره مند شوند.
نقش مدیر مالی در سازمان چیست؟
مدیر مالی معمولا در سازمان های بزرگ و یا کوچک فعالیت خود را آغاز می کند و نقش او با توجه به توسعه تکنولوژی همه روزه در حال تغییر و تحول می باشد. کار او معمولا به صورت تیمی صورت می گیرد و تنهایی انجام فرآیند های مالی امکان پذیر نمی باشد. یک مدیر مالی موظف است تا بودجه سازمان را به صورت کاملا تخصصی مورد بررسی، ثبت و کنترل قرار دهد. یکی از کار هایی که مدیر مالی بایستی در آن نقش موثری داشته باشد، توجه به سودهی و راندمان مالی صنعت در سازمان است زیرا انجام این کار محدود به افرادی خاص بوده و تنها مدیران مالی هستند که با تمامی واحد های مدیگر شرکت بایستی ارتباطی نزدیک داشته و به گونه ای اطلاعات آن ها در سیستم های کامپیوتری خود ذخیره داشته باشند.
توانایی های یک مدیر مالی در چیست؟
یک مدیر مالی بایستی مانند مدیران دیگر در برخی از امور مربوط به رشته و تخصص خود توانا باشد و حرفه ای عمل کند. همان طور که می دانید فرد برای بهبود روند کاری بایستی آموزش مدیریت مالی و حسابداری را در مجموعه ای نظیر موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان، ببیند. این مهارت ها شامل موارد زیر می باشد.
- مهارت و توانایی در ایجاد روابطی موثر بین فرد و سایر مدیران
- مهارت حل و بررسی مشکلات و پیچیده ترین مسائل شرکت
- مهارت های مربوط به سازمان دهی، مدیریت و کنترل بخش مالی
- مهارت های فنی و ریاضی و ضرورت تسلط بر اطلاعات و نرم افزار های مربوط به گزارش ها و صورت حساب های مالی
ویژگی های یک مدیر مالی موفق کدامند
هر کدام از مدیران مالی علاوه بر داشتن مهارت های مورد نیاز وظایفی دارند که در صورت عمل کردن به آن ها خواهند توانست نسبت به دیگر مدیران در اولویت قرار گیرند. در واقع می توان گفت که با نهادینه شدن این ویژگی هاست که فرد در تعامل بیشتری با همکاران و سایر کارفرمایان قرار می گیرد و توجه به این موضوع، رشته اعتماد را گسترده تر و محکم تر خواهد کرد.
- توانا بودن در دادن انگیزه به خود و دیگر همکاران
- به وجود آوردن اعتماد و صداقت در میان پرسنل
- دفاع از حق کارمندان و پایبند بودن به وعده ها
- قابل اعتماد بودن یک مدیر و احترام گذاشتن کارمندان به شخص مدیر
- خوش بین بودن و بهره مندی از نگرش خوش بینانه و به مراتب افزایش انگیزه در میان پرسنل
- گرفتن تصمیمات در اساس اعتماد به نفس
- توانا بودن در ایجاد آرامش و روبرو شدن با مشکلات پیچیده ای که در واحد مالی و حسابداری اتفاق می افتد
مهارت های اساسی که هر مدیر مالی باید بداند
همه روزه، مدیران در حال گرفتن تصمیماتی هستند که بر عملکرد مالی شرکت تأثیر اساسی بگذارد، این تصمیمات شامل برنامه ریزی عملیاتی، استخدام و اخراج پرسنل، تهیه بودجه، تأیید سرمایه گذاری در دارایی یا ارسال فاکتور ها برای پرداخت می شود. غالباً این مدیران فاقد مهارت های اساسی هستند تا بتوانند به راحتی تصمیمات اخذ شده را درک و در صورت ضعف آن ها را تغییر دهند. در غیر این صورت، منابع مالی و ثروت شرکت هدر خواهد رفت و سازمان از عهده کوچک ترین وظایف خود نیز بر نخواهد آمد.
- حسابداری نقدی در مقابل حسابداری تعهدی
جالب است بدانید که برای ثبت معاملات تجاری دو روش وجود دارد که شامل حسابداری نقدی و مبنای تعهدی می شود. بیشتر شرکت های متوسط و بزرگ از حسابداری تعهدی استفاده می کنند و مهارت های مورد نیاز را افزایش می دهند تا بتوانند به خوبی مسائل مربوط به این نوع حسابداری و تفاوت آن ها را درک کنند. آگاهی از تفاوت های بین این دو روش حسابداری برای بهتر انجام شدن مدیریت سرمایه و مالی از جمله ضروری ترین مهارت هایی است که باعث بالا رفتن سود دهی و راندمان می شود.
- صورت های مالی پایه
مدیران بایستی با صورت های مالی پایه و اطلاعات ارائه شده برای کاربران خارجی، در هر بخش آشنا باشند. علاوه بر این، زمانی که نسبت به صورت های حساب آگاه باشید و آن ها را درک کنید، کلیه اصطلاحات مالی برای تان واضح تر و روشن تر بیان خواهند شد.
- تهیه کردن بودجه
یکی از مهارت های مهم یک مدیر مالی که یادگیری آن با شرکت در دوره مدیریت مالی و حسابداری حاصل می شود، تهیه بودجه است زیرا او بایستی بداند که چگونه باید بودجه دپارتمان و سازمان مربوطه را تهیه کند و به مواردی همچون، حقوق، دستمزد و حضور در بورس و یا وام های پرداختی را در نظر بگیرد. لازم به ذکر است که مخارج دپارتمان باید به گونه ای مستقیم با اهداف، استراتژی ها و برنامه های مهم در خصوص بودجه ارتباطی کامل و مستحکم داشته باشند. آموزش مدیریت مالی نیز باعث می شود تا مدیران بتوانند سطح هزینه ها تخمین زده، مواردی همچون حجم فروش یا تولید را در نظر گرفته و تمامی اموری نظیر تعداد کارمندان درصد حقوق را به صورت تحلیلی مورد بررسی قرار دهد.
- تحلیل و بررسی واریانس
مدیران باید متغیرها را در برابر بودجه و هزینه ها پیش بینی کرده و مورد بررسی، تجزیه و تحلیل قرار دهند. علاوه بر موارد ذکر شده آنالیز تمامی واریانس های مهم از جمله مطلوب یا نامطلوب بایستی در اولویت یک مدیر مالی و حسابداری قرار گیرد و تنها کسانی قادر هستند تا از عهده این موارد بر بیایند که آموزش مدیریت مالی را در راستای بهبود عملکرد خود در نظر گرفته باشند. خالی از لطف نیست که این مهارت یکی از ضروری ترین اقداماتی است که در صورت نبود ممکن است سازمان را با مشکلات بی شماری روبرو کند. علاوه بر این، وی باید بتواند واریانس ها را با آنچه در بخش یا محل کار خود برای دوره حسابداری اتفاق افتاده است، مرتبط سازد.
سخن آخر
همان طور که در مقاله بیان شد نقش مدیر مالی در هر سازمانی، چه گسترده و چه کوچک انکار ناپذیر است. اما بهتر است بدانید که بخش مالی بایستی تمامی امکانات و نرم افزار های ممکن را برای بهبود عملکرد داشته باشد. به همین دلیل است که اخذ مدرک مدیریت مالی و حسابداری در تمامی سطوح و در مجموعه ای معتبر الزامی باشد.